Felsőfokú ponyvafilozófia

Bumeráng

Bumeráng

5 ok, amiért sikeres a bulvármédia

2017. július 16. - A te embered

Zabálják az emberek a bulvárt. Nemcsak Magyarországon, hanem a világ összes táján szinte kivétel nélkül. Hogy miért? A bulvár műfaja tökéletesen kielégíti az egyszerű állampolgár piszkos vágyait: a mellek és izmos férfitestek mellett egy kis bennfentességet is kínál, kicsit olyan érzése van az olvasónak, mintha a titkos pletykák és összeesküvéselméletek révén valami hihetetlenül nagy dolgot tudna meg ezek olvasása közben. De az sem elhanyagolható tényező, hogy az emberek bármilyen napszakban szívesebben választják a trash-t, mint a független és nem hazugságokkal tarkított újságokat.

A legnagyobb probléma azonban nem azzal van, hogy néha ilyeneket is fogyaszt az ember, hanem hogy egyáltalán nem kezeli a helyén és bármilyen fenntartás nélkül olvassa a Blikket, a Borsot vagy a Ripostot.

Ebben a posztban megpróbáltam összeszedni azt az öt tényezőt, ami miatt ilyen nagy népszerűsége van ennek a műfajnak. Amennyiben ti tudtok még ilyeneket, természetesen hozzászólás formájában várom azokat.

Álláspont nélkül

Nagy hiba, ha egy bulvárújság bármilyen témában is állást akar foglalni. Hiszen egy nehéz munkanap után, amikor a feleséged se áll veled szóba, még pont az kell, hogy a ponyvaújságok ponyvaújságírói is megmondják a saját véleményüket, ami éppenséggel pont ellenkező a tieddel

De miért nincsenek saját gondolatai a bulvárnak? Mert a pénzéhsége sokkal fontosabb annál. Tudniillik ők nem libsi vagy szélsőjobbos olvasókat, kattintásokat akarnak, hanem mindegyiket. Abba pedig bele se érdemes gondolni, hogy ezeknek a csoportoknak a tagjai hogy reagálnának, ha ennek a formátumnak egy határozott, sajátos álláspontja is lenne. Grrr!

 

Clickbait címszavak, képek

Nyilán arra hatnak, amire a legkönnyebb. Szemezgetnék néhány címszóból:

Brutál szexi

Valóságos pokol

Brutális állapotok

Bepucsított a dögös színésznő

Fülledt meleg, nedves bikinis lányok

Szívszorító részletek

Kitette rendesen

Semmi újat nem mondtam azzal, hogy a bulvár ostoba clickbait címszavakból és figyelemfelkeltő képekből áll, de ettől még igaz és elég szomorú. Leginkább az a szomorú, hogy feleannyi, sőt, negyedannyi figyelmet sem kapnak olyan szerzők, akik nem negyedóránként írnak egy posztot tele félreérthető, kiragadott mondatokkal és képekkel, hanem napokig, hetekig járnak utána dolgoknak és persze sokkal intelligensebb formában megosztják azt.

 

3. Szex, mellek

Hatalmas igazság. hogy szexszel mindent el lehet adni. Szó szerint mindent! Ha azt akarod, hogy a filmed sikeres legyen, minimum egy szexjelenetnek kell lennie, hiszen akkor mi lesz az előzetes fejlécképén? A szereplők? Ugyan már. Elképesztő népszerűsége van nemcsak magának a tömény szexnek, a pornónak, hanem azoknak a kis félperces, rövid spotoknak, amik mutatnak egy-két mellet, esetleg pinát. Akár több százezres nézettség is simán benne van.

A bulvár pedig nagyon szépen köszöni. A Bors menüjében például az egyetlen hosszútávon megtalálható címke a 18+, minden más változó. Az "Elképesztő! Saját kutyájával közösült a román transzvesztita" címektől kezdve az "Na erre nem számítottál: A színésznő mindent megmutatott!"-ig minden szóba jöhet, csak egy kis apró köze legyen a szexhez. A lelkes, éhes közönség pedig szorgosan kattint.

blikk2.jpg

 

Informátorok

Mindennek az alapja. Ahogy a liberalizmusnak a szabadság, egyenlőség, testvériség a jelige, úgy a bulvárnak a pletyka. A neve elhallgatását kérő, talán nem is létező informátorok, a meg nem erősített információk és a clickbait címek tartják egyben ezt az egész pöcegödröt.

Hiszen ki a fene tudja, hogy X meg Z összejött-e vagy külön van? Vagy hogy milyen sokkoló pénzeket keresnek olyan sportágakban, melyben a fizetések nem is nyilvánosak. Természetesen az informátorok, akik tényleg lehetnek bennfentesek, viszont pontosan ugyanannyi esélye van annak, hogy a főszerkesztő vagy a cikkíró valamelyike próbálja hitelesebbé tenni a teljesen hiteltelen írását. Aki pedig a "neve elhallgatását" kérte, annak garantáltan el is lesz hallgatva.

 

Lelkiismeret-nélküliség

Ha bulvárújságíró akarsz lenni, ne érdekeljen, hogy mit olvasol vagy mit írsz le. Számodra a cikkek csak betűk és képek sokasága legyen, ahol egyáltalán nem számít a gerincesség és a lelkiismeret, csak a lájkok, a kattintások és a hozzászólások száma. Ha a főszerkesztőd bulit tart a nyereséges félévért, akkor láthatod, hogy jól végezted a munkát. Hiszen rákos gyerekekkel, végtag nélküli kiszolgáltatott emberekkel és valóságos szörnyszülöttekkel bármit el lehet adni, mi több, a nép szinte könyörög ezekért. És a bulvár lenne az, ami ezeket az igényeket ne szolgálná ki?

 

blikk.jpg

2017. 07. 16.

A bejegyzés trackback címe:

https://bumerang19.blog.hu/api/trackback/id/tr7212650025

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

MaxVal BircaMan alszerkesztőhelyettes · http://www.bircahang.org 2017.07.16. 07:12:34

Így igaz, kezdetben a liberálisok taláélták ki a bulvárt. Mert biztosak voltak hatalmukban, s nem akarték, hogy az emberek gondolkozzanak. Aztán lassan ellenük fordult a rend: a gondolkodó emberek már a liberalizmus ellen fordultak, a tömeg meg maradt a bulvármédiáknál.
süti beállítások módosítása